Monimuotoinen mentorointi – kehittymismahdollisuus koko korkeakouluyhteisölle

Tuula Rajander, KAMK

by juhosalminen
0 comment
Mies ja nainen keskustelemassa pöydän ääressä

Kajaanin ammattikorkeakoulussa toteutetaan tulevana lukuvuonna kolmatta kertaa opiskelijoiden mentorointiohjelma. Ohjelmassa KAMKin alumnit ja muut työelämäkumppanit mentoroivat opiskelijoita teemalla sujuvuutta opintoihin ja ketteriä siirtymiä työelämään. Myös KAMKin henkilöstön mentorointia pilotoidaan tulevan lukuvuoden aikana.

Mentorointi on yksi monista oppilaitoksissa ja työelämässä käytössä olevista osaamisen kehittämisen muodoista. European Mentoring & Coaching Council EMCC (n.d., käännös kirjoittajan) määrittelee mentoroinnin seuraavasti: Mentorointi on mentorin ja aktorin (eli mentoroitavan) välinen kaksisuuntainen oppimissuhde. Vuorovaikutteisten mentorointikeskustelujen tavoitteena on jakaa kokemuksia, tietoa ja ammattiin tai rooliin liittyvää osaamista. Mentoroinnissa voidaan käsitellä erilaisia teemoja. Mentorointikumppanuuden perusta on yhdessä oppiminen moninaisuutta arvostaen.

Mistä kaikki alkoi?

KAMKissa opiskelijoiden mentorointitoiminta ja -koulutus aloitettiin eMentoroinnin kehittäminen -hankkeessa vuonna 2015 yhdessä Centria-ammattikorkeakoulun ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun kanssa. Hankkeen tuotoksista jalostettiin myöhemmin Centrian kanssa verkossa toteutettu mentorointikoulutus ja -ohjelma, joka oli tarjolla CampusOnlinessa. Yhteistyötoteutuksen jälkeen, vuodesta 2023 alkaen olemme tarjonneet CampusOnlinessa hankerahoituksella tuotettua Mentorointi tutuksi -opintojaksoa, joka on osoittautunut varsin suosituksi. Tätä toteutusta on kuvattu tarkemmin julkaisussa Jatkuvaa oppimista yhdeltä luukulta.

Vuonna 2022 osana valtakunnallista OHJY-hanketta KAMKissa lähdettiin kehittämään omaa mentorointiohjelmaa opiskelijoille. Kehittämistarve nousi toisaalta alumnitoiminnan uudistamisesta ja toisaalta KAMKin ohjauksen toimintamallin (Karhu ym. 2023, 11) päivittämisestä.

 

Sujuvuutta opintoihin ja ketteriä siirtymiä työelämään

Opiskelijoiden mentorointiohjelmassa aktoreina eli mentoroitavina ovat KAMKin tutkinto-opiskelijat. Heitä mentoroivat pääsääntöisesti KAMKin alumnit, mutta mukaan on iloksemme saatu myös muita yksittäisiä työelämän edustajia. Mentorit toimivat vapaaehtoisina ilman palkkiota, joten heidän panoksensa on sanomattoman arvokasta.

Mentorointiohjelman tarkoituksena on tarjota opiskelijoille sujuvuutta opintoihin ja ketteriä siirtymiä työelämään. Koska mentoroinnissa on kyse kaksisuuntaisesta kehittymissuhteesta, mentorit saavat mahdollisuuden jakaa opiskeluissa ja työelämässä kerryttämäänsä kokemusta opiskelijoille mutta myös oppia itse uutta. Mentorin kokemasta kehittymisestä ja mentorin ja aktorin roolien vaihdosta voidaan käyttää termiä käänteismentorointi (Reverse mentoring) (Zauchner-Studnicka 2017, 551).

Lukuvuoden 2023–2024 mentorointiohjelma sisälsi mentoriparien ja -ryhmien omien tapaamisten lisäksi viisi koko ryhmän yhteistä tapaamista. Yhteisillä tapaamisilla haluttiin tarjota osallistujille mahdollisuus jakaa kokemuksiaan ja esittää kysymyksiä. Niiden aikana esiteltiin myös erilaisia mentorointimenetelmiä. Ohjelma kesti lokakuusta 2023 maaliskuuhun 2024, ja se toteutettiin erikseen suomeksi ja englanniksi. Kaiken kaikkiaan ohjelmaan osallistui viime lukuvuoden aikana 26 aktoria ja 14 mentoria.

Ohjelmasta saatu palaute kannustaa jatkamaan mentorointiohjelmaa: osallistujat kokivat hyötyneensä ohjelmasta ja aktoreiden ja mentoreiden vuorovaikutus koettiin toimivaksi. Erään osallistujan sanoin: ”Thank you for the opportunity! I know many people are interested in mentoring even if they didn’t apply this time.”

Ohjelmaa kehitetään jatkuvasti muun muassa saatujen palautteiden perusteella, ja lukuvuoden 2024–2025 mentorointiohjelmaan haku alkaa syyskuussa. Tulevan lukuvuoden ohjelma tullaan toteuttamaan pelkästään suomen kielellä. Toivottavasti saamme jälleen mukaan runsaasti kehittymishaluisia opiskelijoita sekä aktiivisia mentoreita.

Kolme opiskelijaa keskustelemassa ulkoportaikossa

Hiljaisen tiedon siirtoa ja perehdyttämisen tukemista

KAMKin mentorointiohjelman visiossa vuodelta 2022 mainitaan, että mentorointi on KAMKissa systemaattinen toimintatapa ja sitä hyödynnetään läpinäkyvästi koko toiminnassa. Iloksemme voimme todeta, että mentorointi toimintatapana onkin tulevana lukuvuonna laajenemassa myös henkilöstön pariin. Ohjelman suunnittelu on käynnistynyt jo alkuvuodesta 2023, ja keväällä 2023 toteutetusta uusien opettajien keskustelutilaisuudesta saatiin varmuutta siihen, että mentorointiohjelma palvelisi henkilökuntaa ja täydentäisi osaltaan perehdyttämistä.

Elokuussa 2024 aloitetaan ketterä kokeilu, jossa on mukana neljä mentoria eri koulutusaloilta. Mentorit ovat useamman vuoden KAMKissa työskennelleitä opettajia, jotka ovat kiinnostuneita kehittämään mentorointitoimintaa. Mentorointia tarjotaan työssään aloittaville päätoimisille opettajille. Ohjelman on tarkoitus kestää maaliskuuhun 2025 saakka, ja se tulee sisältämään niin pari- kuin ryhmämentorointiakin. Kokeilun ajalta kerätään arviointitietoa, jonka perusteella päätetään ohjelman jatkosta ja mahdollisista kehittämistarpeista.

Saxenan (2024, 23–24) mukaan mentorointiohjelman edut mentoreille ovat esimies- ja vuorovaikutustaitojen kehittyminen sekä oma henkilökohtainen kasvu ja urakehitys. Etuina aktoreille hän näkee verkostojen laajenemisen ja taitojen kasvamisen, urakehityksen sekä työhyvinvoinnin paranemisen. KAMKin henkilöstön mentorointiohjelman tavoitteet voidaan jakaa kolmeen pääryhmään: Yhtenä tavoitteena on perehdyttämisen tukeminen ja hiljaisen tiedon siirtäminen organisaation sisällä myös yli osaamisaluerajojen. Toisena tavoitteena voidaan nähdä tarjottavan vertaistuen vaikutukset työhyvinvointiin sekä aloittavien työntekijöiden ammatillisuuden tukemiseen ja vahvistamiseen. Kolmantena voidaan nostaa organisaatiotason tavoitteet eli hyvän työpaikkakokemuksen tuottaminen ja sitä kautta työnantajamielikuvaan sekä henkilöstön sitouttamiseen vaikuttaminen.

 

Hanketyötä ja verkostoitumista

Kuten aiemmin kuvattiin, mentorointiosaamisen kasvattaminen aloitettiin KAMKissa hankerahoituksen turvin. Hanketyö on edelleen vahvasti mukana mentoroinnin ilosanoman eteenpäin viemisessä ja sen laajentamisessa oman organisaatiomme ulkopuolelle. KAMKin mentorointiosaamista on tarjottu ja tullaan tarjoamaan hankkeiden kautta muun muassa yrittäjille. Koodeja naisyrittäjyyteen -hanke on toteuttanut kaksi mentorointiohjelmaa sekä yhdistänyt yksittäisiä mentorointipareja toimintakautensa 2021–2023 aikana. Työn ja perheen Kainuu -hankkeessa (2024–2026) taas tullaan tarjoamaan mentorointia alueelle muuttaville lapsiperheille ja heitä työllistäville yrityksille.

Olemme myös mukana yhteisöjäsenenä EMCC Finlandin eli European Mentoring & Coaching Councilin Suomen yhdistyksen toiminnassa. Se on ammattilaisten yhteisö, joka toimii coachingin ja mentoroinnin kehittämiseksi ja laadun varmistamiseksi (EMCC Finland n.d.). Yhteistyötä hyödynnetään muun muassa verkostoitumisessa, kouluttautumisessa ja vaikuttamistyössä.

Mentoroinnilla on pitkät juuret, jotka ulottuvat aina Antiikin Kreikkaan saakka (Irby ym., 2020, 19). Siitä huolimatta sille on mitä suurimmassa määrin tarvetta myös tämän päivän ja tulevaisuuden korkeakoulussa ja työelämässä, onhan siinä kyse vuorovaikutuksen ja kohtaamisen ytimestä. Voisimmekin siteerata tähän lopuksi Sitran yhteiskunnallisen koulutuksen vetäjää Päivi Hirvolaa: ”Tulevaisuudenkin Suomessa elinvoima lähtee myös ihmisistä ja ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Tarvitsemme Suomen, missä kuuntelu, aito läsnäolo ja kohtaaminen, auttaminen ja välittäminen ovat arkea. Tehdään se yhdessä.”

 

 

Lähteet

European Mentoring & Coaching Council. (N.d.). Definition of Mentoring. Saatavilla 17.5.2024 https://www.emccglobal.org/?s=definition

European Mentoring & Coaching Council Finland. (N.d.). Coachingin ja mentoroinnin ammattilaisten yhteisö – Tule mukaan ja kehity kanssamme! Saatavilla 17.5.2024 https://www.emccfinland.fi/

Hirvola, P. (11.4.2023). Mentorointi on tekoja tulevaisuudelle. [blogikirjoitus]. Sitra. Puheevuoro. Saatavilla 17.5.2024 https://www.sitra.fi/blogit/mentorointi-vahvistaa-tulevaisuuden-aikuisia/

Irby, B. J., Abdelrahman, N., Lara-Alecio, R. & Allen, T. (2020). Epistemological Beginnings of Mentoring. Teoksessa B. J. Irby, J. N. Boswell, L. J. Searby, F. Kochan, R. Garza & N. Abdelrahman (toim.). The Wiley International Handbook of Mentoring: Paradigms, Practices, Programs, and Possibilities. (29–43). John Wiley & Sons.

Karhu, P., Kiviaho, E., Merimaa-Piirainen, M., Niskanen, U., Rajander, T., Saari, M., Sievänen, R., Siipola, H., Stricker, R., Tolonen, J., Vainikka, T. & Vidqvist, L. (2023). Ohjauksen toimintamalli 2023. Kajaanin ammattikorkeakoulun julkaisusarja D Muut julkaisut. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7522-16-5

Saxena, A. (2024). Mentoring at work: a talent development tool for Gen Y and Gen Z. Development and Learning in Organizations 38(1), 23-26. https://doi.org/10.1108/DLO-03-2023-0079

Zauchner-Studnicka, S. A. (2017). A Model for Reverse-Mentoring in Education. International Journal of Education and Pedagogical Sciences 11(3), 551 – 558. https://doi.org/10.5281/zenodo.1129019

You may also like

Leave a Comment