Digitaalisuus tarjoaa kulttuurimatkailuun uusia ulottuvuuksia ja parantaa paikallismuseoiden tunnettavuutta
Kulttuurimatkailun on todettu vahvistavan sekä kulttuuri- että matkailutoimijoiden toimintaedellytyksiä ja elinvoimaa. Kulttuurimatkailu perustuukin vahvasti kunkin alueen omien vahvuuksien hyödyntämiseen. Kulttuurimatkailu käsitteenä voidaan yksinkertaistaa liikkumiseksi, jota motivoivat kulttuuritapahtumat ja nähtävyydet. Vuonna 2024 julkaistun Kulttuurimatkailun vaikuttavuusselvityksen mukaan kulttuuri on matkustamisen pääasiallinen vaikutin n. 40 % vapaa-ajan matkailijoista. Kainuun alueella kulttuurin merkitys matkailun ensisijaisena motiivina on 38 %, matkustuspäätöksen myötävaikuttajana 38 % ja 25 % matkustuspäätöksistä kulttuuri ei ole vaikuttanut. Matkailu on yksi kolmesta Kainuun Liiton määrittämästä Kainuun kehittämisen kärkitoimialoista, ja kun matkailijoista enemmistö näkee kulttuurin merkittävänä motiivina matkustuspäätöksen tekemisessä, kulttuurimatkailuun kannattaa panostaa.
Paikallismuseot ovat nähtävyyksiä, ja kuuluvat siten kulttuurimatkailukäsitteen alle. Suomessa on noin 1000 paikallismuseota, joista 13 sijaitsee Kainuussa. Kainuun paikallismuseoista suurin osa on avoinna kesäkaudella, eikä museoissa vierailusta peritä pääsymaksua. Paikallismuseot houkuttelevat alueelle matkailijoita, ja vaikuttavat näin alueen matkailuelinkeinoon. Museovierailijan museokohteessa kuluttamaan rahasummaan verrattuna kohteen ulkopuolella käytetty summa on moninkertainen. Museovierailija käyttää alueen majoitus- ja ravitsemuspalveluja, tekee ostoksia ja saattaa osallistua muihin alueen tapahtumiin. Paikallismuseota voidaan pitää merkittävänä alueellisena matkailuvalttina, ja paikallismuseoiden palveluiden, tunnettavuuden ja imagon kehittämiseen on hyvä suunnata voimavaroja.
Digitaalisuus paikallismuseossa monipuolistaa museon tarjontaa
Kaunislehto 2.0: Talomuseon vetovoiman vahvistaminen -hankkeessa panostettiin Kaunislehdon Talomuseon digitaalisen saatavuuden parantamiseen. Kaunislehdon Talomuseo on Hyrynsalmen kunnan omistama paikallismuseo. Museoalue esittelee kainuulaista maatilamiljöötä 1900-luvun alkuvuosilta. Alueelle on koottu parikymmentä maatalouteen ja asumiseen liittyvää rakennusta sekä Suomen kattavin helmestysvälineistö. Museo on avoinna kesä-heinäkuussa, ja työllistää kauden aikana 4–5 henkilöä. Asiakkaille museovierailu on ilmainen. Digitaalisen saatavuuden kehittämisellä haluttiin mahdollistaa museoon tutustuminen myös aukioloaikojen ulkopuolella ja parantaa museon digitaalista tunnettavuutta.
Museoalalla digitaalisista opastuksista tuli arkipäivää koronapandemian myötä. Museoiden ovien jälleen avauduttua digitaalisten palvelujen hyödyt oli huomattu, ja niitä haluttiin kehittää edelleen. Museoiden kokoelmien digitaalisen saatavuuden ei koettu karkottavan museokävijöitä, vaan houkuttelemaan asiakkaita vierailemaan museoissa.
Digitaaliset palvelut lisäävät museoiden saavutettavuutta etenkin hankalien kulkuyhteyksien ja esteellisten museoiden kohdalla. Ajasta ja paikasta riippumaton saatavuus edistää kestävän matkailun periaatteita ja laajentaa museon palvelutarjontaa. Digitaalisuus tarjoaa mahdollisuuden myös uusien yleisöjen tavoittamiseksi. Suomen Kotiseutuliiton ja Momeo Oy:n ylläpitämä eMuseo -palvelu kokoaa Suomen paikallismuseoita saman sivuston alle, ja sivustolta on helppo löytää museoita, joiden markkinointibudjeteilla ei osteta mainospaikkoja suurten mediatalojen verkkosivuilta.
Digitaalisia palveluita voi hyödyntää museokohteessa myös paikan päällä. Kaunislehdon Talomuseossa on kesästä 2025 lähtien mahdollista kuunnella audio-opastusta museokohteista lukemalla QR-koodi omalla älylaitteella. eMuseo-mobiilioppaalla kävijä saa lisätietoa museon esineistöstä, ja pääsee tutustumaan museon tarinoihin. Digitaaliset palvelut parantavat museon palvelutarjontaa ja huomioivat erilaiset museokävijät. Kävijätutkimuksissa on todettu, että osa kävijöistä arvostaa omaan tahtiin ja omassa rauhassa tapahtuvaa museovierailua. Digitaaliset sisällöt ovat tulostettuja teosluetteloita ympäristöystävällisempi vaihtoehto suusanallisesti opastusta tarjoaville museo-oppaille.
Digitaalisuus vastaa tulevaisuuden matkailijan tarpeisiin
Visit Finland on koonnut akatemiavalmentaja- ja alueasiantuntijaverkostonsa työpajojen pohjalta Matkailija 2030 -skenaariot. Useammissa Matkailija 2030 –skenaarioissa korostuivat yksilölliset, uniikit kokemukset, vastuullisuus arvovalintoina sekä virtuaalisuus. Kulttuurimatkailu ja paikallismuseot pystyvät vastaamaan kaikkiin kolmeen tulevaisuuden tarpeeseen. Uniikki kokemus on kulttuurimatkailun valttikortti, ja paikallismuseoissa kohteen ainutlaatuisuus ja esimerkiksi henkilökohtainen opastuselämys tarjoavat yksilöllisen kokemuksen. Kulttuuriperinnön vaaliminen on vastuullisuutta parhaimmillaan, ja virtuaalisilla lisämausteilla kulttuurimatkailu voi tarjota monipuolisempia sisältöjä.
Linkki Kaunislehdon Talomuseoon eMuseossa: emuseo.fi/kaunislehto/fi
Lähteet
Heinonen J. (2019). Kulttuuria, matkailua – vai kulttuurimatkailua? AMK-lehti / Uas Journal, Journal on Finnish Universities of Applied Sciences. Saatavilla 22.5.2025 Kulttuuria, matkailua – vai kulttuurimatkailua? – UAS Journal
Kainuun paikallismuseoita ja kulttuuriympäristökohteita. Kainuun Museo. Saatavilla 25.4.2025 Kainuun paikallismuseoita ja kulttuuriympäristökohteita
Kulttuurimatkailun vaikuttavuusselvitys. (2024). Owal Group Oy / Opetus- ja kulttuuriministeriö 2024. Saatavilla 23.4.2025 https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/165743/OKM_2024_28.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kärkitoimialat ja suhdanteet. Kainuun Liitto. Saatavilla 23.4.2025 Kärkitoimialat ja suhdanteet – Kainuun liitto
Matkailija 2030 -skenaariot; Rethinking Travel: Matkailija 2030 -skenaariotyöpajojen tulokset. 2020. Visit Finland 2020. Saatavilla 24.5.2025 Sales presentation
Piekkola H., Suojanen O., Vainio A. (2013). Museoiden taloudellinen vaikuttavuus. Vaasan yliopiston Levón-instituutti 2013. Saatavilla 23.4.2025 isbn_978-952-476-503-9.pdf
Raanoja-Pilli R. 2020. Digitalisaation vaikutus asiakaskokemukseen: Merikeskus Vellamo. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu 2020. Saatavilla 24.3.2025 Raanoja-Pilli_Roosa.pdf