Yrittäjyyskasvatus kuuluu kaikille! – osa 1

Päivi Dahl, KAMK

by juhosalminen
0 comment
Naishenkilö esittää esityssalin edessä. Taustalla projektorinäyttö jossa powerpoint-esitys, jossa lukee "Moikka Kajaani"

Yrittäjäksi ei synnytä, vaan siihen tarvitaan paljon tietoa sekä erilaisissa asioissa onnistumista. Joku ryhtyy yrittäjäksi, koska silloin saa päättää itse päivänsä kulusta ja työmäärästä. Useat myös hankkivat tietoa ja koulutusta eli yrittäjäksi ryhtyminen voi olla pitkän harkinnan tulos. Usein kuitenkin ympäristöstä saadut ajatukset ja kannustukset voivat ohjata yrittäjän uran suuntaan. Tässä meillä opettajilla on voi olla merkittävä vaikutus.

Yrittäjyyskasvatuksella tuetaan tulevaisuuden osaajia -blogissa toin esiin, että Kajaanin ammattikorkeakoulun strategiassa kuvataan pieniä tekoja ja innovaatioita, joilla voi olla suuri vaikutus niin ympäristöön kuin ihmisiin. Strategiassa KAMKia kuvataan kouluksi, joka on tulevaisuuden kasvualusta yritystoiminnan tarpeisiin. Tekemisen ytimessä on osaaminen ja tulevaisuuden osaajien kouluttaminen. (KAMK, n.d.)

Osallistuin yrittäjyyden päivän aattona Kajaanissa Tulevaisuuden yrittäjiä Kainuusta -hankkeen järjestämään Yrittäjyyskasvatus kuuluu kaikille -luentoon. Erityisopettaja, tietokirjailija ja fil. tri Kaisa Vuorisen (2025) esitys herätteli meitä opettajia ajattelemaan meidän omaa retoriikkaa. Siis sitä, kuinka me sanoitamme kannustusta opiskelijoiden suuntaan. Huomaammeko ne pienet hyvä asiat jokapäiväisessä arjessa ja sanommeko ne ääneen? Ymmärrämmekö sen, että opettajan sanomiset jättävät jäljen?

Vuorinen (2022) on tutkinut väitöskirjassaan, kuinka perusopetuksessa hyödyntämällä oppilaiden luoteen vahvuuksia opetusmenetelmiin, voidaan tukea heidän hyvinvointiaan ja sosiaalisia taitojaan. Nämä myös auttavat nuoria saavuttamaan oman parhaan potentiaalinsa koulussa.

Vuorinen (2025) nosti esille sen, että kun opettaja on kiinnostunut oppilaistaan, se edesauttaa oppilaiden sitoutumista kouluun. Sitoutuminen puolestaan toimii trikkerinä siihen, että oppilas jaksaa harjoitella erilaisia asioita, joka puolestaan johtaa oppimiseen. Opettajien tehtävä on huomata hyvä oppilaissa sekä sanoittaa sitä ääneen. Pohditaan mikä jo toimii ja huomataan hyvät asiat ja vahvistetaan niitä sanallisesti.

Usein meiltä unohtuu se, että paha on hyvää voimakkaampi ja ympäristö on täynnä negatiivisuutta. Tämänhetkinen maailmantilanne voi saada opiskelijat pohtimaan omaa asemaansa ja merkitystään yhteiskunnassa. Meillä opettajilla on valtava vaikutus opiskelijoiden mielenmaisemaan sillä, miten heidät kohtaamme ja kuinka heille puhumme. ”Sinun ei tarvitse olla kaikessa hyvä, sinä olet riittävän hyvä.”

Vuorinen (2025) totesi myös, että riittävän hyvän ääneen sanominen oppilaille lisää ymmärrystä siitä, ettei kaikkien tarvitse tavoitella huippusuorituksia. Valtaosa meistä on keskivertoja ja se riittää selviämään elämässä!

Tämä pätee myös ammattikorkeakoulussa. Kun opiskelijoille sanoitetaan heidän onnistumisiaan ja osaamistaan, niin silloin pyritään vahvistamaan heidän vahvuuksiaan ja samalla tuetaan opiskelijoiden minäpystyvyyttä. Toisinaan kannustuksen sanominen riittää, kehu nostaa itsetuntoa. Kollektiivinen kehu koko ryhmälle aktiivisesta tuntityöskentelystä jättää hyvän mielen. Milloin sinä olet kehunut tai kannustanut opiskelijaryhmää?

Yrittäjyyskasvatus kuuluu kaikille -luennon lopuksi Vuorinen pyysi meitä luomaan toivon kulttuuria. Se onnistuu sillä, että kiinnitämme huomiota omaan retoriikkaan. Huomataan hyvää niin opiskelijoissa kuin työkavereissa ja tuodaan sitä sanallisesti esille. Sanotaan huomenet, huomioidaan kollegat sekä opiskelijat. Nyt on niiden KAMKin strategiassa mainittujen pienen tekojen aika.

Kiitos kun luit tämän blogin, pohdi vielä mitä juuri sinä voisit tehdä edistääksesi yrittäjäkasvatusta tänään.

TYK-hankkeen tavoitteena on edistää yrittäjyyden positiivista mielikuvaa, luoda aktiivista yrittäjämaista kulttuuria ja edistää opiskelijoiden yrittäjyyttä alueella.  KAMK toteuttaa hankkeen yhdessä Kajaanin kaupungin koulutusliikelaitoksen (KLL) ja Kainuun yrittäjien kanssa. Hankkeessa mallinnetaan Kainuun yrittäjyyspolku, kehitetään opettajien yrittäjyyskasvatusosaamista, luodaan monipuolinen mentorointiohjelma ja laajennetaan yrittäjyysopintoja sekä parannetaan niiden saavutettavuutta.

Tulevaisuuden yrittäjiä Kainuusta -hanke saa rahoitusta Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027 EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelma, Oikeudenmukaisen siirtymän rahasto – JTF.

Lähteet

KAMK. (N. d.). KAMK´30 -strategia. Saatavilla 10.9.2025 https://kamk.fi/tietoa-kamkista/kamkin-tapa-toimia/strategia/

Vuorinen, K. (2025). Yrittäjyyskasvatus kuuluu kaikille! [asiantuntijaluento]. Kajaanin ammattikorkeakoulu, Tulevaisuuden yrittäjiä Kainuusta -hanke. Kajaani, 4.9.2025.

Vuorinen, K. (2022). Character strength interventions: Introducing, developing, and studying character strength teaching in Finnish education. Dissertation. Helsingin yliopisto. http://hdl.handle.net/10138/342389

You may also like

Leave a Comment