Kajaanin ammattikorkeakoulussa (KAMK) on Opetus- ja kulttuuriministeriön työ- ja koulutusperäisen maahanmuuton tiekartassa (2021) asetettujen tavoitteiden mukaisesti lisätty englanninkielisten koulutusten määrää viime vuosina, ja sen myötä myös kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden määrä on kasvanut voimakkaasti. Uusia koulutusavauksia on tehty muun muassa pelialalla, jossa on aloitettu englanninkielinen koulutus sekä bachelor- että master -tasolla. Koulutusten kehittämistä ja niiden kansainvälistymistä tukee Pelikan -hanke, jonka osana kehitetään myös ohjauksen käytäntöjä tukemaan kansainvälisten opiskelijoiden opintojen sujuvuutta (KAMK 2023).
Kokonaisvaltainen ohjaus tukee integroitumista
Korkeakouluopintojen aloittaminen vaatii sopeutumista sekä suomalaisilta että kansainvälisiltä opiskelijoilta. Paitsi että EU:n ulkopuolelta tulevat opiskelijat maksavat opinnoistaan lukuvuosimaksuja, monenlaiset haasteet kuten kielimuuri, kulttuurierot, erilaiset koulutusjärjestelmät sekä sopeutuminen uuteen yhteiskuntaan lisäävät kansainvälisten opiskelijoiden ohjauksen tarvetta. KAMKissa kansainvälisten opiskelijoiden ohjauksella pyritään tukemaan opiskelijoiden integroitumista kokonaisvaltaisesti. Ohjaus alkaa jo ennen opiskelijoiden saapumista KAMKiin ja jatkuu läpi opintojen aina valmistumisen jälkeiseen aikaan asti. Tavoitteena on, että opiskelijat omaksuvat suomalaisen korkeakoulun opiskelukulttuurin ja -tavat sekä oppivat suomen kieltä.
Opintoihin kiinnittyminen on keskeinen osa integroitumista, ja KAMK tukee sitä monipuolisesti. Ennen opintojen alkua kansainväliset opiskelijat saavat perehdytysmateriaalin, joka sisältää kattavaa tietoa KAMKin palveluista, käytännöistä ja maahanmuuttoon liittyvistä asioista. Opintojen alussa järjestettävän orientaatioviikon aikana opiskelijat saavat lisätietoa opintojen aloittamisesta ja käytännön järjestelyistä sekä mahdollisuuden tutustua toisiinsa ja opettajiin. Oleskelulupiin liittyvien viivästysten vuoksi osa bachelor-tason opiskelijoista aloittaa ensimmäisen lukukauden opinnot etänä kotimaastaan käsin. Pelikan-hankkeen puitteissa pilotoitiin syksyllä 2024 bachelor-ryhmän syyslukukauden opintojen kokoamista yhteen ”Start your studies at KAMK” Reppu-alustalle, jonka tavoitteena oli helpottaa opiskelijan näkökulmasta kokonaisuuden hahmottamista ja opintojen edistymistä.
Vertaistuki on olennainen osa integroitumista, ja KAMKissa sen merkitystä korostetaan erityisesti tuutoritoiminnan avulla. Jokaiselle opiskelijaryhmälle on nimetty opettajatuutori, joka tukee opiskelijoita opintojen alkuvaiheessa ja auttaa heitä sopeutumaan uuteen ympäristöön. Lisäksi opiskelijakunnan tuutorit järjestävät tapahtumia ja aktiviteetteja, jotka luovat mahdollisuuksia kansainvälisten ja suomalaisten opiskelijoiden väliseen vuorovaikutukseen.
Henkilökohtainen ohjaus on keskeinen osa KAMKin ohjausmallia. Opiskelijoilla on mahdollisuus keskustella oman ryhmänsä opettajatuutorin sekä opinto-ohjaajan kanssa luottamuksellisesti ja saada tukea niin opintoihin kuin urasuunnitteluun liittyvissä kysymyksissä. Ohjausmalli on suunniteltu huomioimaan myös opiskelijoiden yksilöllisiä tarpeita, tarjoten heille parhaat mahdolliset edellytykset opintojen etenemiseen ja työelämään siirtymiseen.
Monikulttuurisuus ja suomalainen yhteiskunta kohtaavat
Kulttuurinen moninaisuus on kiinteä osa KAMKin arkea, ja ohjausmallissa huomioidaan kulttuurien erilaisuudet sekä niiden vaikutus opiskelijoiden toimintaan. Kansainvälisille opiskelijoille tarjotaan tietoa suomalaisesta kulttuurista ja yhteiskunnasta, ja heitä rohkaistaan jakamaan omia näkemyksiään ja kokemuksiaan. Ohjauksessa otetaan huomioon, että kansainvälisten opiskelijoiden tarpeet ja odotukset voivat poiketa merkittävästi suomalaisten opiskelijoiden tarpeista. Ohjauksen suunnittelussa huomioidaan myös bachelor- ja master sekä kampuksella versus osa-aikaisesti verkossa opiskelevien opiskelijoiden erilaiset ohjaustarpeet.
Suomen kielen oppiminen on tärkeä osa yhteiskuntaan integroitumista. Kaikkiin englanninkielisiin koulutuksiin sisältyy pakollisia suomen kielen opintoja, ja opiskelijoita kannustetaan osallistumaan myös muuhun integroitumista tukevaan toimintaan, kuten kaupungin kielikahviloihin, kielikursseille ja vapaaehtoistoimintaan.
EU:n ulkopuolelta tulevat opiskelijat maksavat opinnoistaan lukuvuosimaksua, ja usealle kansainväliselle opiskelijalle työpaikan löytäminen onkin tärkeää elinkustannusten ja lukuvuosimaksujen kattamiseksi. Moni opiskelija haluaisi jäädä Suomeen valmistumisen jälkeen, joten kokemus suomalaisesta työelämästä tukee myös tätä pyrkimystä. Kv-opiskelijoille tarjotaan tietoa suomalaisista työmarkkinoista ja työnhausta, ja heitä kannustetaan verkostoitumaan työnantajien kanssa esimerkiksi vuosittain järjestettävän Visit KAMK -työelämätapahtuman aikana. Opintoihin sisältyy usein myös yrityslähtöisiä käytännön projekteja, jotka tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden tutustua erilaisiin yrityksiin.
Vaikka KAMKin ohjausmalli pyrkii tukemaan kv-opiskelijoiden integroitumista monin tavoin, on tärkeää muistaa, että integroituminen on aina yksilöllinen prosessi. Jokaisella opiskelijalla on omat lähtökohtansa ja omat haasteensa, ja integraation onnistuminen riippuu monista eri tekijöistä.
Kansainvälisten ohjausta KAMKissa kuvataan laajemmin kirjoittajan samannimisessä julkaisussa (Sievers 2024).
Lähteet:
KAMK 2023. International Game Development Education – PELIKAN. Saatavilla 17.12.2024 https://kamk.fi/en/cooperate-with-kamk/research-and-development/projects/international-game-development-education-pelikan/
Opetus- ja kulttuuriministeriö OKM. 2021. Koulutus- ja työperusteisen maahanmuuton tiekartta 2035. Valtioneuvoston julkaisuja 2021:74. Saatavilla 17.12.2024 http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-666-2.
Sievers, Kirsi. 2024. Kansainvälisten opiskelijoiden ohjaus KAMKissa. Saatavilla 17.12.2024 https://www.theseus.fi/handle/10024/875519