Tässä blogitekstissä KAMKin tradenomiopiskelija, maastohiihtäjä Rebecca Immonen kertoo harjoittelustaan ja siihen sisältyvästä oppimistehtävästään, jotka hän suoritti Oy Patrol Trading Ab:llä lukuvuonna 2024–2025. Rebecan harjoittelun painopiste oli eri urheilubrändien sosiaalisen median sisältöjen suunnittelussa ja toteutuksessa. Oppimistehtävänä oli huippuhiihtäjä Johannes Høsflot Klæbon kanssa toteutettuun Vauhti x Speed King -yhteistyöhön sekä tuotelinjaston suunnitteluun, lanseeraukseen ja muuhun toteutukseen osallistuminen.
Ammattikorkeakoulututkintoihin kuuluu lainsäädännön perusteella ammattitaitoa edistävä harjoittelu, jonka laajuus tulee olla vähintään 30 opintopistettä (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014). Harjoittelun tavoitteena on perehdyttää opiskelija ohjatusti ammattiopintojen kannalta keskeisiin työtehtäviin. Se on ohjattua ja se arvioidaan. (Harjoittelu n.d.)
Kokemuksia harjoittelusta ja oppimistehtävästä, Rebecca:
Oy Patrol Trading Ab (Patrol) on suomalainen urheiluvälineiden maahantuoja, jonka tuotemerkkiportfolioon kuuluu Fischer, One Way, Brooks ja omana tuotemerkkinä Vauhti. Tehtävänimikkeenäni harjoittelussa oli markkinointiassistentti. Työtehtäväni tukivat suoraan organisaation tavoitteita lisätä brändien näkyvyyttä, kasvattaa kiinnostusta ja uudistaa viestintää digitaalisissa kanavissa. Päävastuualueinani olivat
- sosiaalisen median hallinta Patrolin edustamille brändeille
- päivittäisten julkaisujen suunnittelu ajastaminen ja toteutus
- tarinoiden, mainoskampanjoiden ja yhteistyösisältöjen ideointi ja toteutus
- yhteistyökumppanien hyödyntäminen markkinoinnissa
- visuaalisen brändi-ilmeen säilyttäminen kaikessa viestinnässä
- Speed King -yhteistyön suunnittelu, lanseeraus, koordinointi ja seuranta.
Harjoitteluni tavoitteena oli ymmärtää, miten brändien sosiaalinen media rakentuu, miten sitä suunnitellaan ja toteutetaan yhdistettynä jokaisen brändin sen hetkisiin ja tuleviin tavoitteisiin, miten kohdeyleisöä tavoitellaan sekä miten eri urheilijoita hyödynnetään tässä. Kokonaisuus oli mielestäni oppimisen kannalta erittäin monipuolinen ja antoi syvyyttä opintoihini käytännön kautta.
Harjoittelun oppimistehtävänäni oli suunnitella ja toteuttaa kansainvälisen urheilijayhteistyön näkyvyys sosiaalisen median kanavissa osana Vauhti Ski Wax -brändin markkinointiviestintää. Tehtävä vastasi paitsi organisaation viestinnällisiin ja kaupallisiin tarpeisiin, myös omiin kehitystavoitteisiini. Sen lähtökohtana olivat tradenomiopintojeni keskeiset sisällöt, kuten markkinointi, sisällöntuotanto, projektinhallinta ja brändiviestintä.
Kyseessä on Vauhdin ja norjalaisen maastohiihtäjä Johannes Høsflot Klæbon välinen yhteistyösopimus, jonka lanseeraus ja jatkuva hyödyntäminen tarjosivat ainutlaatuisen mahdollisuuden osallistua korkeatasoiseen urheilumarkkinoinnin kokonaisuuteen. Yhteistyö on kansainvälisesti merkittävä – Vauhti on suomalainen, maailman vanhin suksivoidebrändi ja Johannes historian menestynein hiihtäjä. Yhdessä nämä muodostavat brändikumppanuuden, jolla on huomattava potentiaali herättää kiinnostusta sekä urheiluväen että kuluttajien keskuudessa.
Oppimistehtäväni ytimessä oli se, miten yhteistyö konkretisoituu digitaalisessa viestinnässä: missä tilanteissa urheilijaa hyödynnetään, kuinka paljon, millä sisällöillä ja millaisilla ajankohdilla näkyvyyttä rakennetaan. Tehtävä vaati strategista suunnittelua, luovaa ideointia sekä jatkuvaa sisällöntuotantoa yhteistyön eri vaiheissa. Vauhdin brändin näkyvyyden maksimointi ja yhteistyön kaupallinen hyödyntäminen sosiaalisen median avulla olivat koko harjoitteluni kannalta keskeisimmät tavoitteet Oy Patrol Trading Ab:n näkökulmasta.
Yhteistyön julkaisutilaisuus järjestettiin marraskuussa 2024 hiihdon maailmancupin avauksen yhteydessä Rukalla. Tapahtuma oli ensimmäinen merkittävä tilaisuus, jossa sain olla mukana harjoitteluni aikana – ja samalla ensimmäinen näin suuri mediaspektaakkeli omalla urapolullani. Olin mukana tilaisuuden käytännön järjestelyissä, ja vastuullani oli kuvata sekä virallinen sopimuksen allekirjoitus että lehdistötilaisuus, jossa yhteistyö lanseerattiin julkisesti. Tilaisuus oli huikea kokemus. Sain arvokasta oppia työskentelystä paineen alla, aikataulutettujen mediatuotantojen toteuttamisesta sekä viestinnän ja sosiaalisen median koordinoinnista kansainvälisellä tasolla.
Yhteistyön lanseerauksen jälkeen siirryttiin vaiheeseen, jossa urheilijaa alettiin aktiivisesti hyödyntää Vauhdin markkinoinnissa. Maailmancup-kausi kesti marraskuusta maaliskuun loppuun, ja se oli kokonaisuudessaan erittäin intensiivinen jakso. Vastuualueeseeni kuului urheilijan kilpailusuoritusten ja muiden ajankohtaisten tapahtumien hyödyntäminen sosiaalisen median sisällöissä mahdollisimman kiinnostavalla ja sitouttavalla tavalla. Tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista ja kohderyhmää puhuttelevaa sisältöä, joka vahvistaisi Vauhdin brändinäkyvyyttä koko kilpailukauden ajan.
Kokonaisuudessaan kilpailukauden toteutus onnistui hyvin. Sisältöä saatiin julkaistua säännöllisesti, ja urheilijan erinomainen menestys kilpailuissa toimi tehokkaana veturina brändin näkyvyyden kasvattamisessa. Tulokset vahvistivat sen, että suunnitelmallinen ja tilanteisiin reagoiva sisällöntuotanto voi tuottaa merkittävää lisäarvoa niin organisaatiolle kuin yleisöllekin.
Harjoittelujakson aikana osallistuin uuden tuotelinjan lanseeraukseen, jossa Johannekselle luotiin oma tuotelinja ja hänen näkyvyyttään hyödynnettiin osana tuotteiden markkinointia sosiaalisessa mediassa. Suunnittelin ja toteutin julkaisuja, joiden avulla tuotteet saatiin esiin ajankohtaisesti ja kiinnostavasti kilpailujen yhteydessä.
Kauden päätteeksi koottiin yhteen Speed King -kokonaisuus ja arvioitiin sen onnistumista eri näkökulmista. Arvioinnissa hyödynnettiin sekä sosiaalisen median analytiikkaa että tiimin sisäistä palautetta. Tämän pohjalta suunniteltiin tulevan kauden linjauksia: miten yhteistyötä voidaan jatkossa syventää, millaisia sisältöjä kannattaa korostaa ja milloin urheilijaa on vaikuttavinta käyttää.
Oppimistehtäväni onnistui kokonaisuutena mielestäni hyvin. Sain palautetta työni idearikkaudesta, suunnitelmallisuudesta ja siitä, että sain tekemiseen hyvän otteen ja se kehityin harjoittelun edetessä. Opin analysoimaan julkaistuja sisältöjä ja sain tehtyä myös havaintoja siitä, mikä toimii ja miksi. Harjoittelun aikana kehitin ymmärrystä siitä, miten tällaisia pitkäaikaisia kokonaisuuksia rakennetaan ja mitä kaikkea onnistunut yhteistyö vaatii.
Harjoittelun aikana kehityin monella osa-alueella, erityisesti
- brändin kokonaisuuksien suunnittelussa, hallinnassa ja dokumentoinnissa
- sisällöntuotannossa: kuvien, tekstien ja videoiden ideoinnissa ja tuottamisessa
- sosiaalisen median alustojen (Instagram, Facebook) käytössä ja analytiikassa
- visuaalisessa suunnittelussa ja kuvakäsikirjoituksessa
- projektinhallinnassa, priorisoinnissa ja aikatauluttamisessa
- tiimityössä ja viestinnässä.
Harjoittelu tarjosi monipuolisen mahdollisuuden soveltaa opinnoissa hankittua osaamista käytännössä. Harjoittelujakso oli hyvä esimerkki siitä, kuinka koulutuksen aikana opitut tiedot ja taidot – kuten kohderyhmän ymmärtäminen, brändiviestinnän suunnittelu, sisältömarkkinoinnin strategiat ja ajanhallinta – konkretisoituvat aidosti myös työelämässä. Harjoittelun aikana opin ymmärtämään liiketoiminnan kokonaisuuksia ja asiakkaan roolia brändin rakentamisessa. Tämä kytkeytyy liiketalouden opintoihin laajasti, etenkin asiakaskeskeisyyden ja strategisen johtamisen näkökulmista. Harjoittelu toimi siis luontevana jatkumona opinnoilleni ja vahvisti käsitystäni siitä, että olen oikealla alalla.
Harjoittelukokemus oli mielestäni onnistunut ja kasvattava. Pääsin osallistumaan vaativiin ja merkityksellisiin projekteihin, joissa sain vastuuta myös omiin käsiini. Tämä antoi mahdollisuuden kasvaa ja kehittää omaa työskentelytapaani. Työskentelin itsenäisesti, mutta sain tarvittaessa tukea tiimiltäni – tämä kasvatti luottamustani omaan osaamiseeni ja kykyyni toimia myös paineen alla. Kehityin harjoittelun aikana kokonaisvaltaisesti. Opin arvostamaan suunnittelua entistä enemmän sekä tunnistamaan omia vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Haluan tulevaisuudessa kehittää erityisesti kykyäni analysoida sosiaalisen median vaikuttavuutta syvällisemmin ja oppia lisää datan hyödyntämisestä markkinointiviestinnässä.
Harjoittelujakso oli kokonaisvaltaisesti erittäin merkityksellinen osa liiketalouden opintojani ja ammatillista kasvua. Harjoittelu ei ollut pelkästään oppimisympäristö, vaan samalla tilaisuus testata omaa osaamista, reagoida nopeasti muuttuviin tilanteisiin ja toimia itsenäisesti omissa tehtävissä. Harjoittelun aikana minulle kirkastui entisestään oma suuntani tulevaisuudelle hiihtouran jälkeen. Vahvistuin siinä ajatuksessa, että haluan jatkossa työskennellä markkinointiviestinnän ja erityisesti digimarkkinoinnin ja vaikuttajaviestinnän parissa.
Harjoittelun aikana sain positiivista palautetta työpanoksestani, erityisesti oma-aloitteisuudestani ja uusista ideoista, joita pystyin tuomaan varsinkin harjoittelun edetessä. Panokseeni oltiin tyytyväisiä ja hetki sitten allekirjoitin uuden työsopimuksen Oy Patrol Trading Ab:n kanssa. Vastuualueeni kasvaa, sillä työsuhdetta laajennetaan ja saan hallittavakseni lisää kokonaisuuksia organisaatiosta.
Tämä harjoittelujakso osoitti, että olen valmis ottamaan vastuuta, kehittymään ja viemään osaamistani eteenpäin. Harjoittelu loi hyvän perustan tulevalle uralleni – tarjoten sekä konkreettista osaamista että arvokasta itsevarmuutta uusia haasteita varten. Kokonaisuutena sanoisin harjoittelun olleen siis erittäin onnistunut.
Lopuksi
Rebecan harjoittelussa toteutuivat hienosti niin opiskelijan kuin työnantajankin tavoitteet. Parhaimmillaan harjoittelu on silloin, kun siitä hyötyy myös työnantaja. Mannilan (2024) mukaan ihannetilanteessa harjoittelun työtehtävät kehittävät opiskelijan ammatillista osaamista ja lisäksi työantajalle mahdollistuu uusia näkökulmia ja uutta oppimista. Riittävän konkreettisten tavoitteiden asetanta on harjoittelun onnistumisessa avainasemassa. Luojus (2011, 25) siteeraa Gabersonia ja Oermannia (1999), Nearya (2000) sekä Öhrlingiä ja Hallbergia (2001) ja kirjoittaa, että opiskelija konkretisoi opetussuunnitelmasta nousevia tavoitteita laatimalla omat henkilökohtaiset suunnitelmansa harjoittelulle. Se, ovatko nämä tavoitteet saavutettavissa, riippuu paljon siitä, millaisia oppimistilanteita harjoittelupaikka pystyy tarjoamaan.
Tässä tapauksessa harjoittelun tavoitteiden asetanta oli konkreettista ja selkeää ja harjoittelupaikka oppimisympäristönä tarjosi parhaat mahdolliset resurssit tavoitteiden täyttymiseksi.
Lähteet
Harjoittelu. (N.d.). Saatavilla KAMKin intrassa 6.6.2025.
Luojus, K. (2011). Ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjauksen toimintamalli. Ohjaajien näkökulma. Väitöskirja. Hoitotieteen laitos. Acta Universitatis Tamperensis 1579. Tampereen yliopisto https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/66696/978-951-44-8315-8.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mannila, M. (7.3.2024). Harjoittelu korkeakouluopiskelijan ammatillisessa kehittymisessä. SeAMK-verkkolehti. http://www.urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024030810514
Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 19.12.2014/1129. https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/saadoskokoelma/2014/1129