Kohti Riikaa ja kansainvälistä yhteistyötä
Koulutuksen kansainvälistyminen näkyy lisääntyneenä opiskelijaliikkuvuutena ja monikulttuuristuvina kampuksina. Tavoitteena on parantaa koulutuksen laatua, edistää kulttuurien välistä ymmärrystä ja vastata työvoimapulaan houkuttelemalla ulkomaisia opiskelijoita Suomeen. (Garam , 2005.)
KAMKin Pelikan-hankkeen edustajat vierailivat Latvian Riikassa 27.2.–1.3.2025. Matkan tavoitteena oli kansainvälistää yhteistyötä erityisesti pelialan koulutuksen ja hanketoiminnan saralla. Samalla vierailimme myös Baltic Councilin järjestämillä opiskelijamessuilla. Matka toteutui osana EU:n osarahoittamaa PELIKAN-hanketta ja Nordplus rahoittamaa NoBaN -verkostotoimintaa.
Latvian Technology Center ja EKA
Perjantaina ohjelmassa oli kaksi vierailua paikallisten yhteistyöorganisaatioiden kanssa. Aamupäivällä tutustuimme EKA University of Applied Sciencesiin , jossa keskustelimme vaihto-opiskelun tuomista mahdollisuuksista opintoihin, sekä jaoimme kokemuksia pelialan koulutuksesta. Iltapäivällä suuntasimme Latvian Technology Centeriin, jossa pureuduimme hankeyhteistyön mahdollisuuksiin pelialan kehittämiseksi. Molemmissa tapaamisissa korostui kansainvälisen yhteistyön tärkeys, ja keskusteluissa nousi esiin konkreettisia ideoita tulevaisuutta varten.
Kansainvälistä näkyvyyttä opiskelijamessuilla
Lauantaina vietimme päivän Baltic Councilin messuilla, jotka kokosivat yhteen oppilaitoksia, opiskelijoita, sekä heidän perheen jäseniä eri puolilta Eurooppaa. Baltic Council for International Education on Baltian johtava ulkomaalainen koulutustoimisto, joka tarjoaa monipuolisia opiskeluohjelmia ulkomailla kielikursseista korkeakoulutukseen. Se järjestää myös Itä-Euroopan suurimmat ulkomaan koulutusmessut, kuten ”Days of International Education”. (Baltic council, n.d.)
KAMKin esittelypisteellä riitti kävijöitä, ja eniten kiinnostusta herättivät pelialan, tekniikan ja liiketalouden koulutusohjelmat. Lisäksi monia vierailijoita kiinnosti kuulla ykistyiskohtaisemmin opiskelusta, työskentelystä, sekä asumisesta Suomesta. Yleistä positiivista hämmenystä herätti myös opintojen maksuttomuus Euroopan unionin, sekä ETA maiden kansalaisille.
Tehoa vierailuun kohdennetulla mainonnalla
Osana vierailua, toteutimme myös sosiaalisen median kohdennetun mainonnan kampanjan Metassa. Kampanjan tavoitteena oli tehostaa vierailun näkyvyyttä, sekä lisätä erityisesti Baltian maiden hakijoiden määrää seuraavissa yhteishauissa. Seuraamme mielenkiinnolla, näkyvätkö toimenpiteet tulevaisuudessa hakijamäärissä.
Lähteet:
Baltic council (N.d). Education aboard. https://www.balticcouncil.org/en/sakums/
Garam, I. (2005). Opiskelijoiden kansainvälinen liikkuvuus ja työelämä. Työnantajien näkemyksiä ulkomailla opiskelun ja harjoittelun merkityksestä.