Sairaanhoitajista on pula niin Kainuussa, Suomessa kuin maailmallakin. Tämän vuoksi alalle on saatava uusia opiskelijoita ja innostettava myös heitä, jotka eivät ehkä ole edes harkinneet sairaanhoitajan ammattia. KAMK:ssa on kehitetty tähän tarkoitukseen aivan uudenlainen menetelmä, virtuaalinen kaksin pelattava NursED-pakopeli. Kahdestaan pelaaminen tuo esille sairaanhoitajan ammatissa tarvittavia tiimityötaitoja ja kehittää ongelmanratkaisukykyä, koska tehtäviä ei voi suorittaa yksin.
Virtuaalinen pako sairaanhoitajuuteen
NursED pakopelin avulla pelaajat voivat tutustua sairaanhoitajan työhön hauskalla tavalla, työhön liittyviä pulmia erilaisissa virtuaalisissa ympäristöissä ratkoen. Virtuaalitodellisuudessa (virtual reality, VR) toimiessaan pelaaja kokee parhaimmillaan aidosti olevansa virtuaalisessa ympäristössä ja uppoutuu täysin pelimaailmaan, eli saavuttaa immersion tunteen.
Kuten pakopeleissä yleensäkin, pelaajat ratkaisevat NursED-pelissä pulmat tiimityönä. Näin toimitaan usein myös sairaanhoitajan työssä. Pakopeleistä poiketen peliaikaa ei kuitenkaan ole rajoitettu. Jos pelaamiseen halutaan lisätä kilpailullisuutta, pelaajille voidaan kertoa aika, jossa peli on läpäistävä. Ohjeellinen peliaika on noin 30–40 minuuttia, sisältäen ohjeistuksen ja lyhyen loppukeskustelun.
NursED-peliä pelataan Meta Quest 2-, 3- tai Pro-virtuaalilaseilla. Nämä ovat mobiilit, ilman erillistä tietokonetta käytettävät VR-lasit. NursEDissä molemmilla pelaajilla on omat, samaan langattomaan lähiverkkoon yhdistettävät lasit, joilla he liittyvät yhteiseen peliin. Jos halutaan, pelaajien näkymä voidaan jakaa seuraajille.
Pelin visuaalinen ilme on selkeä ja mobiilien virtuaalilasien graafisesta prosessointitehosta johtuen pelissä on yksinkertaistettu sarjakuvamainen grafiikka. Sanoja pelissä on vain vähän ja näitä on korvattu pakopelimäisesti symboleilla. Pelaaminen ei siis edellytä vahvaa kielitaitoa ja on laajemman kohderyhmän hyödynnettävissä.
Medikaalit mysteerit
Pelissä liikutaan erilaisissa sairaanhoitajan työympäristöissä ja ratkaistaan työhön liittyviä haasteita. Peli alkaa pukuhuoneesta, jatkuu anatomian oppitunnille ja täältä sairaalaan. Sairaalassa jaetaan kuvitteellisia lääkkeitä, annostellaan niitä potilaille ja tulkitaan haasteellista viestintää puhelinpäivystyksessä. Lisäksi valmistellaan potilas magneettitutkimukseen ja valmistellaan toisen potilaan leikkausta. Viimeinen toimintaympäristö on koti. Vaikeustaso kasvaa pelin edetessä ja kotiympäristö onkin haasteellisin, eniten pakohuonemainen ympäristö. Pelin lopussa pelaajia onnitellaan pelin läpäisystä.
Pelissä on siis huomioitu erilaisia ympäristöjä, asiakkaita ja potilaita. Pulmien ratkaiseminen ei vaadi ammatillista osaamista, mutta niissä tarvitaan kahta pelaajaa. Pelin ilmapiiri on humoristinen, mutta asiallinen. Käsiteltävät ilmiöt kuuluvat sairaanhoitajan työhön ja pulmien ratkaisemiseksi tarvitaan hoitotyössäkin tärkeitä ongelmanratkaisutaitoja ja päättelykykyä. Pelissä ei kuitenkaan käsitellä eettisesti tai muulla tavalla erityisen haastavia tilanteita, kuten mielenterveysongelmia tai kuolemaa.
Pelin kehittäminen
Peli tuotettiin Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittamassa UraXR-hankkeessa. Kaksi KAMK:n hoitotyön opettajaa vastasi pelin sisällön ammatillisesta suunnittelusta ja pelin toteutti KAMK:n Clever Simulation Entertainment -hyötypelitiimi. Pelin kehitystyöhön osallistui myös Kainuun ammattiopiston (KAO) lähihoitajaopiskelijoita.
Pelissä haluttiin havainnollistaa sitä, miten jokainen sairaanhoitajan työpäivä voi olla uusi, erilainen seikkailu. KAOn lähihoitajaopiskelijat ideoivat hoitotyön opettajien ohjaamina peliin pulmia ja heiltä saatiin myös käyttäjänäkemystä pelin vaativuustasosta. Esimerkiksi lääkelaskut puhututtavat opiskelijoita tai opintoja harkitsevia varsin usein ja pelillä haluttiin osoittaa, että tämä osaaminen on tärkeää, mutta laskemista ei pidä pelätä.
Yksittäisten pulmien pohjalta työstettiin yhteistyössä hoitotyön opettajien ja pelitiimin kanssa tarina sairaanhoitajaparin kuvitteellisesta työpäivästä eri ympäristöissä ja mietittiin, millaisia mekaniikkoja peliin sisällytetään. Lähtökohtaisesti pulmat suunniteltiin niin, että niiden ratkaiseminen vaatii molempien pelaajien panosta ja heidän on kommunikoitava keskenään. Peliohjelmoijat ja 3D-artistit toteuttivat pelimekaniikat sekä graafiset elementit ja pelin kehitystyötä katselmoitiin säännöllisesti yhteistyössä hoitotyön ja pelialan ammattilaisten kesken.
KAOn opiskelijat pilotoivat peliä. Peliä esiteltiin KAMK:n VisitKAMK-tapahtumassa, jossa kampuksella vierailleet toisen asteen opiskelijat, yrittäjät ja muut tapahtuman osallistujat pääsivät tutustumaan peliin ja antamaan siitä palautetta ennen sen viimeistelyä. Peli otettiin tapahtumassa hyvin vastaan ja se koettiin hauskana tapana tutustua uuteen ympäristöön, johon ei välttämättä muuten olisi mahdollisuutta.
NursED-peli julkaistiin 30.10.2023. Peli on vapaasti käytettävissä ja sen voi ladata Meta Quest-virtuaalilaseille hakusanalla ”NursED”. Ohjeet pelin käyttöön löytyvät aoe.fi-verkkosivustolta.
Ammattilaisten testissä
NursED on siis aivan uudenlainen menetelmä sairaanhoitajan työn havainnollistamiseen. Peliä on esitelty sairaanhoitajille ja muille alan ammattilaisille niin Suomen suurimmassa sairaanhoitajien tapahtumassa, Sairaanhoitajapäivillä, kuin Pohjois-Suomen Hoitotiedepäivilläkin. Lisäksi pelistä on julkaistu artikkeli Sairaanhoitajalehdessä.
KAMK:lla järjestettiin pelin julkaisun yhteydessä tilaisuus, jossa KAMK:sta valmistuneet, nykyiset Kainuun hyvinvointialueen sairaanhoitajat pääsivät ensimmäisinä ammattilaisina testaamaan peliä. Ilman aiempaa VR-osaamista he oppivat pelin logiikan nopeasti ja pystyivät hyödyntämään pelaamisessa jo hallitsemiaan sairaanhoitajan taitoja. Tilaisuuteen oli kutsuttu myös lehdistön edustajia, joiden toimesta peliä esiteltiin Ylen radio- ja tv-kanavilla.
Tervetuloa alalle
NursED-peli osoittaa, että sairaanhoitajan työ on kaikkea, paitsi tylsää! Se voi myös olla keino päästä kurkistamaan työhön turvallisesti. Tätä kuvastaa erään pelin esitystä Sairaanhoitajapäivillä seuranneen, jo varttuneen sairaanhoitajan palaute: hän oli itse aikanaan innostunut ammatista nähdessään nuorena hoitoapulaisena työskennellessään, miten rautainen ammattilainen sairaanhoitaja on ja miten mielenkiintoista työtä hän tekee. Nykypäivänä nuorilla ei ole vastaavaa mahdollisuutta tutustua työhön, joten peli voi olla tähän oiva, nykyaikainen keino. Sairaanhoitajan tehtäväkenttä on laaja ja pelin tarkoitus onkin esitellä erilaisia ympäristöjä, joissa työskennellä.
Peliä voidaan käyttää myös sairaanhoitajakoulutuksessa tai työelämässä esimerkiksi orientaationa VR-pelien hyötykäyttöön. KAMK:lla sitä tullaankin hyödyntämään muun muassa erilaisissa uusien opiskelijoiden orientaatioissa ja rekrytointitapahtumissa. Näin halutaan toivottaa uudet sairaanhoitajat tervetulleiksi alalle, jolla jokainen työpäivä on uusi ja erilainen, mielenkiintoinen ja koukuttava seikkailu.